Noordelijk Informatie Netwerk
  • Home
  • Actueel
  • Activiteiten
    • Expertsessies
    • Bedrijfsbezoeken
    • Ideeën
    • Archief
  • Deelname
  • Netwerkpartners
    • Testwerk
    • Doxis
    • Decos
    • Breinstein
    • Biblionet Groningen
    • Universiteitsbibliotheek Groningen
    • NiN-Netwerkpartner worden?
  • Over het NiN
    • Contact
    • Historie
    • Maak kennis met het bestuur
    • Zusternetwerken

NiN expertsessie Internetmarketing 26 maart, 2 en 9 april 2009

  • Previous
  • Next
  • NiN expertsessie Internetmarketing 26 maart, 2 en 9 april 2009
    • Zoom

Category: Verslagen

Project Details:
  • Date: 26 maart, 2009

Verslag Expertsessie Echt alles over Internetmarketing

Daar stond ‘ie op tafel: Hét boekwerk over internetmarketing. Of liever gezegd: de doos over internetmarketing: De Blauwe Doos welteverstaan, een product van Alex van Ginneken (MediaCT). Meer dan een jaar heeft hij eraan gewerkt. Een verzameling van maar liefst zeventien boeken. Van zoekmachine marketing tot digitale netwerken, van e-mail marketing tot webteksten. Er is geen onderwerp ongemoeid gelaten. Als dit niet het meest complete boekwerk over internetmarketing is…

Na het schrijven van een dergelijk boekwerk mag Alex van Ginneken zichzelf met recht deskundige noemen op het gebied van internetmarketing. Het is dan ook niet voor niets dat de leden van het Noordelijk Informatie Netwerk zich massaal aanmeldden voor zijn expertsessie over Internetmarketing. En ze kwamen niet voor niets. Een greep uit de vele tips uit de bijeenkomst:

Bedenk bij het maken van een website aan de volgende drie zaken, die niet los van elkaar gezien kunnen worden:
– Internet techniek
– Website vormgeving
– Online marketing

Zorg ervoor dat je vooraf een marketingstrategie hebt, zodat je weet welke techniek en vormgeving je nodig hebt om je doel te bereiken.

Zoekmachine marketing
98% van de internetgebruikers zoekt via zoekmachines, zoals Google. Hoge posities in de zoekmachine zorgt voor meer internetbezoek, een hogere conversie en meer verkoop. Zorg ervoor dat de woorden waarmee je wilt adverteren vaak in de tekst op je site worden genoemd. Hoe ‘relevanter’ Google je site vindt, hoe goedkoper de advertentie is. Zorg dat mensen op zogeheten ‘landingspages’ terecht komen, waar ze meteen de informatie vinden die ze zoeken.

Overige tips:
– houd je concurrentie in de gaten
– focus op long-tail zoekwoorden
– experimenteer met advertentieteksten (A en B split testing)
– hoe specifieker, hoe goedkoper (autospuiterij Meppel is specifieker dan auto Drenthe)

Lokale internetmarketing
Zoekmachinegebruikers zoeken steeds vaker op regio. Zorg ervoor dat je op locatie goed te vinden bent (bijvoorbeeld: bloemist Groningen).
Meld je aan bij het Google Bedrijvencentrum en andere regionale gidsen.

Digitale netwerken
Steeds meer mensen zijn verbonden aan een digitaal netwerk:
– Hyves.nl (ook gebruikt voor Werving & Selectie)
– Linkedin.com (efficiënt zakelijk contacten onderhouden)
– kvknetwerk.nl (beschermde website waar je via via als noordelijke ondernemer bij kan komen),
– facebook (hyves maar dan internationaal).

Ook Twitteren hoort in dit rijtje thuis. Dit bevindt zich nog in een beginstadium, maar het werkt erg goed om nieuws te verspreiden. Ook kan het gebruikt worden om een probleem voor te leggen aan een bepaalde groep mensen. Een trend: creëer volgers of fans (wat maakt jou of je bedrijf interessant om te volgen?)

E-mail marketing
Doel:
1) Kopen, of
2) Inschrijven voor nieuwsbrief en daarna kopen.

Waarom is dit belangrijk? 99% van je bezoekers is morgen vergeten dat ze vandaag op je site zijn geweest. Een e-mail nieuwsbrief verhoogt de conversie en daarmee de verkoop op je site.

Tips voor e-mail
– kies een pakkende tekst voor het onderwerp (anders wordt je nieuwsbrief niet eens geopend)
– maak de e-mail niet te lang
– zorg voor meerdere doorkliks naar de website
– biedt de mogelijkheid om uit te schrijven voor de nieuwsbrief
(niet vergeten!, mag wel klein en helemaal onderaan).

Meer informatie: www.deblauwedoos.nl

Locatie: Zuiderpark 22 Groningen

BACK TO TOP

© 2016 - Noordelijk Informatie Netwerk