Noordelijk Informatie Netwerk
  • Home
  • Actueel
  • Activiteiten
    • Expertsessies
    • Bedrijfsbezoeken
    • Ideeën
    • Archief
  • Deelname
  • Netwerkpartners
    • Testwerk
    • Doxis
    • Decos
    • Breinstein
    • Biblionet Groningen
    • Universiteitsbibliotheek Groningen
    • NiN-Netwerkpartner worden?
  • Over het NiN
    • Contact
    • Historie
    • Maak kennis met het bestuur
    • Zusternetwerken

NiN expertsessie Burgerparticipatie 2.0 Smallingerland 17 september 2009

  • Previous
  • Next
  • NiN expertsessie Burgerparticipatie 2.0 Smallingerland 17 september 2009
    • Zoom

Category: Verslagen

Project Details:
  • Date: 17 september, 2009

Verslag Expertsessie Burgerparticipatie 2.0

Fotoalbum Expertsessie Burgerparticipatie 2.0
Overheden zijn vaak geneigd zich als zender te blijven gedragen, al dan niet met gebruikmaking van nieuwe media. Maar het gaat er juist om dat burgers zelf meer inbreng krijgen in het proces van besluitvorming, want dat is toch burgerparticipatie? Met behulp van nieuwe media is het mogelijk om op een andere manier met burgers te communiceren (sneller, persoonlijker) en draagvlak te creëren.

‘Drachten wil je meemaken’ is een vrij bekende campagne van de gemeente Smallingerland, om Drachten als stad te promoten. Met een 50-tal mensen (een dwarsdoorsnede van de samenleving) werd bekeken waarin Drachten zich onderscheidt. Gaandeweg ontstond het idee van een community op internet, zoals Hyves of LinkedIn. Drachten wil je meemaken bevat namelijk een dubbele gedachte (meemaken=ondergaan en meemaken=mee maken).

De 50 deelnemers waren de eerste leden op de community, en nu, 7 maanden later, zijn dit er 1050. Voor medewerkers is het even wennen om publiekelijk te reageren. Deze horizontale communicatievorm maakt geen onderscheid naar rangen en standen: iedereen kan reageren en krijgt evenveel ruimte om te reageren.

De rol van de communicatieafdeling was, naast het begeleiden van de campagne, om bestaande plannen en activiteiten zodanig met elkaar te combineren, dat er budget beschikbaar kwam, maar ook een goede communicatiemix ontstond. Er was een grote urgentie bij de gemeenteraad om te starten met citymarketing, aangezien de stad de komende jaren aan grote veranderingen onderhevig is. Daarnaast was er budget beschikbaar voor culturele evenementen.

De afdeling Communicatie heeft de campagne daarom kunnen ondersteunen met culturele zondagen; grootschalige evenementen die de gedachte ‘Drachten wil je meemaken’ (=ondergaan) volledig ondersteunt. De interactieve website drachtenwiljemeemaken.nl is het middel om de gedachte ‘mee maken’ werkelijkheid te laten worden. Paul Jansen noemt het de digitale ‘dorpspomp’. Er wordt gediscussieerd, gelachen, gekletst, maar er ontstaan ook initiatieven om Drachten verder op de kaart te zetten. En de gemeente kan zelf eenvoudig reageren op bepaalde vragen of geruchten.

Conclusie:
– nieuw leven voor de dorpspomp
– virtueel in combinatie met echte ontmoetingen is ontzettend belangrijk
– er wordt een transparante route van tweerichtingsverkeer gecreëerd

Met wijbouweneenwijk.nl is een bepaalde doelgroep benaderd om mee te denken over de bouw van een compleet nieuwe wijk. Dit gebeurt ook in een digitale community omgeving, maar over een specifiek onderwerp voor een specifieke doelgroep (omwonenden, adviesbureaus, architecten, e.d.). Er is zeven maanden uitgetrokken voor een droom- of ideeënfase. Vervolgens zijn acht thema’s geselecteerd, die een voor een aan bod komen. Het uiteindelijke besluit ligt bij de gemeenteraad, maar de winst zit vooral in het proces:

– alles is van a tot z te volgen op de website
– de stappen zijn helder
– door combinaties in real life (bijeenkomsten e.d.) blijft het draagvlak.

Tot slot:
– intern beginnen is extern winnen
– sla de voorbereiding niet over
– wees een alerte en adequate overheid
– leg de nadruk op het collectief, niet op het individu
– transparant zijn werkt ook sociaal controlerend

Foto´s van expertsessie Burgerparticipatie 2.0

BACK TO TOP

© 2016 - Noordelijk Informatie Netwerk