Noordelijk Informatie Netwerk
  • Home
  • Actueel
  • Activiteiten
    • Expertsessies
    • Bedrijfsbezoeken
    • Ideeën
    • Archief
  • Deelname
  • Netwerkpartners
    • Testwerk
    • Doxis
    • Decos
    • Breinstein
    • Biblionet Groningen
    • Universiteitsbibliotheek Groningen
    • NiN-Netwerkpartner worden?
  • Over het NiN
    • Contact
    • Historie
    • Maak kennis met het bestuur
    • Zusternetwerken

NiN bedrijfsbezoek Waterbedrijf Groningen 9 april 2008

  • Previous
  • Next
  • NiN bedrijfsbezoek Waterbedrijf Groningen 9 april 2008
    • Zoom

Category: Bedrijfsbezoek, Verslagen

Project Details:
  • Date: 09 april, 2008

Verslag Bedrijfsbezoek Waterbedrijf Groningen

Na een ontvangst met koffie en thee heet Roland Hiemstra de gasten van harte welkom en begint Bas aan de inleiding van zijn verhaal. Eerst wordt er wat verteld over het Waterbedrijf Groningen zelf. Onder andere de storing van 10 maart komt even voorbij. Want welke Groninger kan sinds die datum nog zeggen dat hij niet weet waar het waterbedrijf zich mee bezig houdt?

Bas vervolgt zijn verhaal door uit te leggen dat het eigenlijk niet alleen over de informatievoorziening van het WBG gaat, maar ook om dat van de Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD) en het Waterlaboratorium Noord (WLN). Deze drie bedrijven werken onderling veel samen en dus is het bijvoorbeeld vanuit het oogpunt van kennismanagement handig wanneer er één systeem voor informatievoorziening wordt gebruikt.

Toen de drie bedrijven aan dit traject begonnen ontstond al snel het idee dat men toe moest naar een situatie waarbij gegevens uit alle aanwezige systemen via één systeem te raadplegen waren. Dat is lastig want niet alleen per organisatie maar ook per afdeling was in de afgelopen jaren zelfstandig geautomatiseerd: eiland automatisering. Door deze gefragmenteerde informatievoorziening ging veel tijd verloren aan het bij elkaar zoeken van de juiste gegevens.

Nadat er criteria waren geformuleerd voor de keuze van een softwarepakket dat met alle reeds in gebruik zijnde applicaties kon communiceren is er uiteindelijk gekozen voor Microsoft Office SharePoint Server 2007 (MOSS 2007). Dit pakket zou alle beschikbare gegevens binnen de organisaties via het intranet toegankelijk kunnen maken.

De eerste fase bij de implementatie was dat de oude intranetten werden vervangen door op SharePoint gebaseerde oplossingen die alle drie hetzelfde waren opgebouwd, met een eigen uiterlijk. Deze hebben vooral nog een communicatiefunctie. In de tweede fase worden deze intranetten gepersonaliseerd, worden de verschillende bestaande systemen er verder in geïntegreerd en zal er meer gebruik gaan worden gemaakt van teamsites binnen SharePoint (om projecten te ondersteunen).

Bas vervolgt zijn presentatie met een demonstratie van de huidige portal en de portal die in fase 2 wordt uitgerold en nu nog in de testfase zit. De zaal is duidelijk onder de indruk van de mogelijkheden van de nieuwe portal. Met een paar muisklikken verandert Bas de volledige indeling van zijn homepage: een ‘webpart’ waarin zijn taken worden getoond erbij en een RSS-feed eraf. Verder ziet hij op de portal direct hoeveel ongelezen e-mail hij heeft. Met dit soort mogelijkheden ontstaat natuurlijk wel de vraag ‘kan de gebruiker zelf bedenken wat er allemaal op zijn homepage moet komen te staan?’.

Na de demonstratie wordt nog ingegaan op twee lastige aspecten bij het project: cultuur en beheer. We hebben namelijk met drie organisaties te maken die wel veel met elkaar samenwerken maar waar toch ook hele verschillende culturen heersen. Hoe bedenk je dan een oplossing die voor alle partijen bevredigend is? Verder zie je op het vlak van beheer dat verschillende beheersgebieden (technisch beheer, applicatiebeheer en functioneel beheer) steeds meer in elkaar overlopen. Dit leidt tot de vraag wie nou eigenlijk waar verantwoordelijk voor is.

Na de presentatie van Bas volgt nog een discussie aan de hand van drie stellingen. Onder leiding van Roland Hiemstra wordt er van gedachten gewisseld over hoe belangrijk het cultuuraspect is bij het harmoniseren van de informatievoorziening, over hoe je als afnemer je afhankelijkheid van de leverancier kan verkleinen en hoe je business en ICT dichter bij elkaar kan brengen. Ook wordt gediscussieerd over het belang van het in huis hebben van de juiste expertise, het erbij betrekken van aanjagers en hoe de afhankelijkheid van een leverancier ook positief kan uitpakken.

Naderhand was er voor de bezoekers nog de gelegenheid om onder het genot van een hapje en een drankje door te discussiëren, kennis en ervaringen uit te wisselen en te netwerken.

Dit verslag is geschreven door Walter Vos, tweedejaars student IDM/Media & Informatiemanagement aan de Hanzehogeschool Groningen.

BACK TO TOP

© 2016 - Noordelijk Informatie Netwerk