Noordelijk Informatie Netwerk
  • Home
  • Actueel
  • Activiteiten
    • Expertsessies
    • Bedrijfsbezoeken
    • Ideeën
    • Archief
  • Deelname
  • Netwerkpartners
    • Testwerk
    • Doxis
    • Decos
    • Breinstein
    • Biblionet Groningen
    • Universiteitsbibliotheek Groningen
    • NiN-Netwerkpartner worden?
  • Over het NiN
    • Contact
    • Historie
    • Maak kennis met het bestuur
    • Zusternetwerken

NiN bedrijfsbezoek UMCG: digitaal spektakel 22 maart 2012

  • Previous
  • Next
  • NiN bedrijfsbezoek UMCG: digitaal spektakel  22 maart 2012
    • Zoom

Category: Bedrijfsbezoek

Project Details:
  • Date: 22 maart, 2012

Digitaal spektakel bij het UMCG

Verslag UMCG 22 maart 2012

(zo’n 80 deelnemers)

Voor wie er niet bij kon zijn: Lees de korte impressie, bekijk de foto’s en de presentaties.

 

Apps bij het UMCG – door Guus van den Brekel

De rol van de bibliotheek is sterk veranderd. Gebruikers komen niet meer naar de bibliotheek toe. Faciliteren zonder direct contact is wat de CMB nu doet. Informatie op maat leveren en pro actief handelen. Voorbeelden daarvan zijn de de toolbox en toolbar waarmee artsen makkelijk zelf kunnen zoeken. Met als bijeffect dat  men nu denkt dat de bibliotheek wel weg kan. Dat de bibliotheek de mogelijkheid creëert wordt niet gezien. Te onzichtbaar zijn heeft dus  risico’s. Andere voorbeelden van pro actief handelen zijn een netvibes pagina en het project ‘iPads on loan’. Medewerkers kunnen voor twee weken een iPad lenen waarop allerlei bruikbare medische apps geplaatst zijn en waarmee medische bronnen geraadpleegd kunnen worden. Bij dit project is wel gezorgd voor direct contact met de gebruiker. Bij uitgifte door middel van persoonlijke uitleg en bij inleveren door het vragen van feedback: wat heb je nog meer nodig? Verandert er iets in de workflow door het gebruik van de iPAd?

In het elk geval is het gebruik van de iPad flink gegroeid. Veel medewerkers zetten hun persoonsgebonden budget – bedoeld voor scholing en/of devices – in voor de aanschaf van een iPAd.

Ook social media worden niet geschuwd: “de klanten zitten erop dus wij ook”. Natuurlijk zijn veiligheid en privacy belangrijke issues, maar geen reden om af te wachten.

Guus van den Brekel werkt als medisch informatie specialist bij de Centrale Medische Bibliotheek, de wetenschappelijke bibliotheek van het UMCG. Hij heeft als coördinator elektronische dienstverlening een sterke focus op innovatie in informatie technologie en de toepasbaarheid daarvan in onderzoek, onderwijs en patiëntenzorg.

Zie: http://www.slideshare.net/digicmb/ipads-apps-mobiel-andere-diensten-cmb

 

Web 2.0 in het onderwijs – door Jetse Goris

De essentie van web 2.0 vat Jetse Goris in één woord samen: gebruiksgemak. Tot 2001 was publiceren op het web voorbehouden aan nerds. Zonder html-kennis was je negens. Nu is publiceren kinderspel en kan (en doet) iedereen het. Een andere verschuiving is die van werken op je eigen pc naar (samen)werken in de cloud.

De belangrijkste uitdaging voor het onderwijs is om het consumeren (passief) om te buigen naar produceren, delen en converseren (actief). Allerhande tools en technieken maken dat mogelijk. Jetse illustreert dat door voorbeelden in de presentatie te integreren. Screencasting, waarbij je opneemt wat op het scherm gebeurt, is heel bruikbaar om instructies te maken. Serious gaming en wiki’s zijn bruikbaar om opdrachten uit te laten werken. Instructievideo’s, (Kahn-academy) en zelfs live meekijken met operaties is mogelijk.

Jetse Goris werkt bij het Wenckebach Instituut, het opleidingsinstituut van het UMCG. Hij is onderwijskundige en is gespecialiseerd in ICT in onderwijs

 

Nieuwe website UMCG – door Pieter Davids

Tussen het besluit om de website om te bouwen tot portal en het live gaan daarvan zit bijna drie jaar. Dat geeft al aan dat het geen eenvoudige opgave is. De portal is de digitale tegenhanger van de centrale ontvangsthal. Van daaruit moet je makkelijk je weg kunnen vinden. Tussen de regels door wordt duidelijk dat (het geduld van) Pieter Davids zwaar op de proef gesteld is. Niet alleen moet er rekening gehouden worden met verschillende doelgroepen en (interne) belangen. Ook technisch gezien bleek het niet eenvoudig. De site is gebouwd in Sharepoint maar dat is eigenlijk geen content management systeem. Het aan elkaar knopen van systemen (systeemintegratie) bleek een uitdaging.

Voortschrijdend inzicht zorgde onderweg voor koerswijzigingen. Logisch ook: “het schaakbord ziet er na vier zetten weer heel anders uit”. Het hele project is vooraf moeilijk te overzien.  Davids bevlogenheid is ondanks – of dankzij – zijn cynisme overeind gebleven. Bij de totstandkoming is gebruik gemaakt van verschillende klantenpanels. Door toepassing van de scrummethodiek is de site stukje bij beetje gebouwd. Het einddoel voor ogen houden en kleine stappen zetten “think big, act small”. Het gepersonaliseerde deel is in wording. Met een selecte groep klanten (patiënten) wordt dit gedeelte momenteel getest.

Pieter Davids begon in het UMCG als webredacteur maar zijn werk is zich steeds meer gaan afspelen op het snijvlak tussen de communicatie en de techniek waar hij vooral een rol als intermediair vervult.

Lieke de Veer, bestuurslid NiN
Bekijk NiNbeeld voor de foto’s.

BACK TO TOP

© 2016 - Noordelijk Informatie Netwerk