Category: Bedrijfsbezoek
Project Details:
- Date: 06 juli, 2006
NIN-bedrijfsbezoek NDC Informatieservice
NIN-bedrijfsbezoek: “Noordelijk nieuws op een presenteerblaadje”
Op donderdag 6 juli jl. vond een groot aantal informatie- en communicatieprofessionals zijn of haar weg naar de locatie van het eerste NIN-bedrijfsbezoek: NDC Informatieservice in Groningen (www.ndc-informatieservice.nl).
Gastheer van de middag was één van de initiatiefnemers van het NIN, Peter Spijker. Na het welkomstwoord van Peter en een toelichting op het volle maar afwisselende programma van de middag, volgde Elise Oosterhof (NDC Informatieservice én NIN-bestuur) met een presentatie over de activiteiten, producten en toekomstplannen van de afdeling die haar oorsprong kent in de interne documentatieafdelingen van Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant.
Informatie op maat
De drie afdelingen van NDC Informatieservice (Interne dienstverlening/Productontwikkeling, Verkoop & Advies en Uitservice) leveren vanuit Groningen een breed scala aan elektronische informatieproducten en -diensten voor met name de zakelijke en interne markt. Bekende producten zijn onder meer NDC Actueel, NDC Info, NDC Online en de Regionale Krantenbank.
Met de producten van NDC Informatieservice is het mogelijk om dagelijks informatie op maat te ontvangen, waarbij het gaat om actuele, redactionele berichtgeving uit de door NDC uitgegeven dag- en weekbladen. Afhankelijk van de wensen kan de klant bijvoorbeeld informatie ontvangen per e-mail of in de vorm van een (elektronische) knipselkrant. Tevens verzorgt NDC Informatieservice onder de naam Uitservice agenda- en evenementgegevens. NDC Informatieservice biedt naast externe activiteiten documentaire ondersteuning aan de redacties van Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant.
In de toekomst wil NDC Informatieservice nieuwe producten (blijven) ontwikkelen, haar eigen content aanvullen met bronnen van andere uitgevers, multimediale content aanbieden en de verwerking van data optimaliseren.
Na de presentatie was er ruimte voor vragen. Naast praktische vragen over de verschillende producten en diensten (kan ik gedurende mijn project digitale data aangeleverd krijgen over het thema…?) kwamen complexere vragen aan bod over de betrouwbaarheid van informatie (NDC-producten versus via Google gevonden gegevens) en de juridische aspecten van het auteursrecht (één van de expertisevelden van NDC Informatieservice).
Opmars digitale krantenbezorger
Het tweede gedeelte van het programma bestond uit een rondleiding bij Hazewinkel Pers, voorafgegaan door het bekijken van een bedrijfsfilm. Deze film gaf een duidelijk overzicht van het hele proces van verslaggever tot krantenlezer. De film zorgde voor een verkoelende bijdrage aan de warme middag, aangezien de gefilmde verslaggever werkte aan een bericht over de kwaliteit van de verschillende ijsbanen in de regio…
De werkelijkheid kon aanschouwd worden tijdens de rondleiding door de uitgeverij, langs persen en redacties én uiteraard de werkplekken van NDC Informatieservice. Indrukwekkend waren de grote rollen met daarop 20 km. papier per rol.
Uit de presentatie, film en rondleiding werd duidelijk dat er veel geautomatiseerd en gedigitaliseerd kan worden maar dat de belangrijkste schakel in het proces toch de krantenbezorger is. De digitale krantenbezorger is echter bezig met een flinke opmars.
Oostelijke afsluiting voor Noordelijke bijeenkomst
Met een drankje én een nasi- en bamibuffet kende dit eerste noordelijke bedrijfsbezoek van het NIN een oostelijke afsluiting. Waar het tijdens de borrel over ging? …de rol van media door de jaren heen…de zoveelste reorganisatie bij organisatie X…de OCN2006 (november)…en de volgende netwerkbijeenkomsten (14 september en 23 november). Ook werden diverse ideeën geopperd voor volgende bedrijfsbezoeken en NIN-activiteiten.