Noordelijk Informatie Netwerk
  • Home
  • Actueel
  • Activiteiten
    • Expertsessies
    • Bedrijfsbezoeken
    • Ideeën
    • Archief
  • Deelname
  • Netwerkpartners
    • Testwerk
    • Doxis
    • Decos
    • Breinstein
    • Biblionet Groningen
    • Universiteitsbibliotheek Groningen
    • NiN-Netwerkpartner worden?
  • Over het NiN
    • Contact
    • Historie
    • Maak kennis met het bestuur
    • Zusternetwerken

NiN Bedrijfsbezoek Kamer van Koophandel Meppel 11 maart 2010

  • Previous
  • Next
  • NiN Bedrijfsbezoek Kamer van Koophandel Meppel  11 maart 2010
    • Zoom

Category: Bedrijfsbezoek, Verslagen

Project Details:
  • Date: 11 maart, 2010

Verslag Bedrijfsbezoek Kvk: Marketingcommunicatie in de publieke sector

Direct naar de foto’s van het bedrijfsbezoek

Wie kent de Kamer van Koophandel niet?
Als je een bedrijf hebt, moet je je inschrijven bij de KvK. Daar staat deze organisatie om bekend. Maar tijdens het bedrijfsbezoek werd al snel duidelijk dat de Kamer van Koophandel méér is dan het Handelsregister. Een hoger doel is het stimuleren van de economie in de regio. En dat dit spannend genoeg is om een campagne in Noord-Nederland aan te wijden. Daar raakten Wim de Kleuver, Karel Groen en de NIN aanwezigen aan deze bijeenkomst niet over uitgepraat.

Onafhankelijk
Wim de Kleuver, directeur voorlichting en registratie, gaf eerst in het kort een algemeen beeld van de Kamer van Koophandel in Nederland. De KvK kent twaalf regionale Kamers en wordt volledig gefinancierd door de bijdragen van ondernemers en de verkoop van producten en diensten. Er komt geen overheidsgeld aan te pas en de KvK is dan ook een onafhankelijke organisatie. Een aantal taken worden landelijk georganiseerd, zoals het innen van de deelnemersbijdragen.

Digitalisering
De Kamer van Koophandel Noord-Nederland is op het gebied van regiostimulering zeer actief. In samenwerking met overheids- en ondernemersorganisaties organiseert de KvK bijeenkomsten en projecten, waar ondernemers in dit gebied hun voordeel mee kunnen doen. Een goed voorbeeld hiervan is het project Digitale Ontwikkeling Drentse Ondernemers, dat veel ondernemers heeft geholpen bij de digitalisering van hun bedrijf. De KvK is vooral sterk in het luisteren naar ondernemers, het initiëren van activiteiten en het samenbrengen van partijen. Maar de KvK heeft geen financiële middelen beschikbaar voor stimuleringsprojecten. Deze gelden komen veelal van de provincie, SNN, NOM of andere partijen, die in de KvK een onafhankelijke partner zien. Door veel samen te werken kan er dus veel ‘gestimuleerd’ worden in de regio.

Regionale campagne
Juist deze regiostimulering wilde de Noord-Nederlandse KvK meer over het voetlicht brengen. De landelijke reclamecampagne was hiervoor niet afdoende. Dus ontwikkelde de KvK Noord er zelf een. “Dat vonden ze niet zo leuk”, zegt Karel Groen, verantwoordelijk voor projectontwikkeling en marketing. “Maar we zijn hier nou eenmaal wat ongeduldig en een tikkeltje eigenwijs, en wij vonden het onze verantwoordelijkheid om regiostimulering meer bij de ondernemers onder de aandacht te brengen. Wij hebben ondernemers gevraagd of zij wilden vertellen hoe het met hun bedrijf gaat en welke rol de Kamer van Koophandel bij het succes van het bedrijf heeft gehad.” Hier zijn verrassende verhalen uit voortgekomen. Deze verhalen van ondernemers zijn geplaatst op de website www.verdermetondernemen.nl, die de rode draad vormde van de reclamecampagne voor Noord-Nederland. “Op de landelijke website www.kvk.nl staat on-ge-lo-fe-lijk veel informatie”, aldus Groen, “maar het is best een beetje lastig om de informatie specifiek voor de regio te vinden. Daarom dient www.verdermetondernemen.nl een beetje als portaal richting de landelijke website. Op deze manier heb je alles in één.”

Foto’s

BACK TO TOP

© 2016 - Noordelijk Informatie Netwerk